Ad

EnglishFrenchSpanish

Free editor online | DOC > | XLS > | PPT >


OffiDocs favicon

Ingat senang ke

Free download Ingat senang ke free photo or picture to be edited with GIMP online image editor

Ad


TAGS

Download or edit the free picture Ingat senang ke for GIMP online editor. It is an image that is valid for other graphic or photo editors in OffiDocs such as Inkscape online and OpenOffice Draw online or LibreOffice online by OffiDocs.


Setiap Kebaikan Adalah Sedekah



Sepanjang hidup saya x pernah BLOCK siapa2, hanya siapa2 je yang BLOCK saya \ud83d\ude22
OffiDocs favicon

Hikmah al-Quran: Sabar, istiqamah dalam berdakwah

KISAH perjuangan Nabi Nuh memberi semangat dan motivasi yang tinggi kepada Nabi SAW dan sahabat yang kecil bilangannya, tetapi mampu berhadapan dengan kaum musyrikin yang ternyata jauh lebih ramai bilangannya.KISAH perjuangan Nabi Nuh memberi semangat dan motivasi yang tinggi kepada Nabi SAW dan sahabat yang kecil bilangannya, tetapi mampu berhadapan dengan kaum musyrikin yang ternyata jauh lebih ramai bilangannya. - Foto hiasan

FIRMAN Allah SWT: "Dan sesungguhnya aku, setiap kali menyeru mereka (beriman) supaya Engkau mengampunkan dosa-dosa mereka, - mereka menyumbatkan telinganya dengan jari masing-masing, dan berselubung dengan pakaiannya, serta berdegil dengan keingkarannya, dan berlaku sombong takbur dengan melampau-lampau." (Surah Nuh, ayat 7)

Ayat ini menjelaskan sikap kaum Nabi Nuh yang apabila diseru untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT, mereka menyumbat lubang telinga dengan jari tangan dan menutup muka dengan pakaian mereka supaya suara kebenaran itu tidak didengari.




LIHAT/DENGAR JUGA :

Sahabat Nabi Bunuh Diri Kerana Tak Tahan Sabarr!



Mereka juga menutup badan dengan kain supaya mata dan telinga terhalang daripada melihat wajah Nabi Nuh. Tujuannya hanyalah satu, untuk menghalang telinga dan mata daripada mendengar dan melihat kebenaran.

Sebenarnya antara sebab yang menghalang kebenaran sampai kepada mereka adalah sikap sombong dan tidak bersedia untuk duduk bersama dengan nabi yang menjadi utusan Allah SWT, ditambah pula diri diseliputi kejahilan.

Kesombongan ini tidak akan menemukan mereka dengan jalan hidayah dan petunjuk Allah SWT.

Al-Quran memberi manfaat kepada orang yang mempunyai hati yang hidup, mengetahui kebaikan di sebalik petunjuk, bimbingan-Nya serta mengikut bimbingan dan petunjuk itu.

Nabi Nuh telah diutuskan oleh Allah SWT untuk menyampaikan ajaran kepada kaumnya serta memperingatkan azab seksaan pada hari akhirat kelak. Baginda dilahirkan pada zaman awal umat manusia dan panjang umur Baginda lebih daripada seribu tahun.

Baginda telah berbakti selama 950 tahun untuk berdakwah kepada kaumnya. Sesuatu yang menarik mengenai Baginda adalah tempoh dakwahnya yang panjang tidak berlaku dalam sejarah nabi lain sama ada sebelum atau selepasnya.

Hal ini menjadi pengajaran cukup besar bagi kita bahawa istiqamah dalam perjuangan adalah asas yang tetap dan tidak akan berubah-ubah sampai ke hari kiamat.

Istiqamah juga disaran oleh Rasulullah SAW apabila Sufyan bin Abdillah bertanya kepada Baginda, "Wahai Rasulullah, khabarkan kepadaku mengenai Islam suatu ucapan yang aku tidak akan bertanya lagi mengenainya kepada seorang pun selainmu. Baginda bersabda: Katakanlah, "Aku beriman kepada Allah kemudian beristiqamahlah." (Riwayat Muslim)

Sebahagian ahli tafsir menyatakan, Nabi Nuh melakukan dua pendekatan dalam dakwah. Pertama, Baginda menyeru dengan cara bersembunyi. Lalu ditolak mereka dengan memasukkan jari tangan ke dalam lubang telinga, menutup muka dengan kain dan terus berdegil dengan kekufuran.

Kedua, ada juga waktunya Baginda menyeru mereka secara terbuka. Namun semuanya tidak memberi sebarang kesan. Begitulah yang berlaku apabila kebatilan meresap hingga ke akar umbi dan menguasai seluruh kehidupan, maka tiada lagi jalan yang mampu ditembusi iman dan kebenaran.

Kisah perjuangan Nabi Nuh memberi semangat dan motivasi yang tinggi kepada Nabi SAW dan sahabat yang kecil bilangannya, tetapi mampu berhadapan dengan kaum musyrikin yang ternyata jauh lebih ramai bilangannya.

Nabi kita Muhammad SAW mengambil sebaikbaik pengajaran daripada kisah Nabi Nuh. Baginda tidak sekadar menunggu orang datang ke majlisnya, tetapi Baginda bergerak keluar menemui mereka di pasar dan menyampaikan dakwah secara bersendirian, berkumpulan dengan pelbagai cara.

Sikap ditunjukkan oleh Nabi Nuh dalam menyusun strategi dakwah dan kesabaran yang tinggi seharusnya menjadi contoh kepada pendakwah dalam usaha menyeru manusia ke jalan Allah SWT.

Seandainya dai hari ini sedia berkorban dan belajar uslub dakwah seperti Nabi Nuh, tidak mustahil akan ada lebih banyak kebenaran yang dizahirkan hasil daripada dakwah disampaikan.

Sikap tegas Nabi Nuh diharap menjadi ikutan sepanjang zaman apatah lagi Baginda rasul uli al' azm yang tinggi keazaman dan semangatnya. Baginda bersedia berhadapan sebarang kemungkinan sepanjang perjuangannya dalam usaha mengajak manusia beribadah kepada Allah SWT.

Dakwah yang disampaikan Nabi Nuh mengajar kita satu hakikat iaitu apabila hati tertutup, mata dan telinga tersumbat, maka segala dalil kewujudan Allah SWT serta kebenaran yang ada di mana-mana tidak kelihatan lagi.

Sebenarnya langit, bumi dan seluruh alam yang bergerak tenang pada paksi masing-masing sudah cukup untuk menggerakkan hati serta fikiran, lantas bertanya siapakah yang bertanggungjawab menggerakkan langit dan bumi? Siapa pula yang menghidupkan pokok serta tumbuh-tumbuhan?

Firman Allah SWT: "Allahlah Yang meninggikan langit tanpa tiang (seperti mana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arsy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu." (Surah Ar Ra'd, ayat 2)

Free picture Ingat senang ke integrated with the OffiDocs web apps


Free Images

Use Office Templates

Ad