Ad

EngelsFransSpaans

Gratis editor online | DOC > | XLS > | PPT >


OffiDocs-favicon

Ingat senang ke

Gratis download Ingat senang ke gratis foto of afbeelding om te bewerken met GIMP online afbeeldingseditor

Ad


TAGS

Download of bewerk de gratis afbeelding Ingat senang ke voor GIMP online editor. Het is een afbeelding die geldig is voor andere grafische of foto-editors in OffiDocs zoals Inkscape online en OpenOffice Draw online of LibreOffice online door OffiDocs.


Setiap Kebaikan Adalah Sedekah



Sepanjang verborg saya x pernah BLOCK siapa2, hanya siapa2 je yang BLOCK zeg \ud83d\ude22
OffiDocs-favicon

Hikmah al-Quran: Sabar, istiqamah dalam berdakwah

KISAH perjuangan Nabi Nuh lidi semangat dan motivasi yang tinggi kpada Nabi SAW dan sahabat yang kecil bilanangannya, tetapi mampu berhadapan dengan kaum musyrikin yang ternyata jauh lebih ramai bilangannya.KISAH perjuangan Nabi Nuh lidi semangat dan motivasi yang tinggi kpada Nabi SAW dan sahabat yang kecil bilanangannya, tetapi mampu berhadapan dengan kaum musyrikin yang ternyata jauh lebih ramai bilangannya. - Foto hiasan

FIRMAN Allah SWT: "Dan sesungguhnya aku, setiap kali menyeru mereka (beriman) supaya Engkau mengampunkan dosa-dosa mereka, - mereka menyumbatkan telinganya dengan jari masing-masing, dan berselubung dengan pakaiandelampa, de serta berselubung dengan pakaiandelampranny -lampau." (Surah Nuho, ja 7)

Ayat ini menjelaskan sikap kaum Nabi Nuh yang apabila diserru to uningabdiri kepada Allah SWT, mereka menyumbat lubang telelinga dengan jari tangan and menutup muka dengan Pakaian mereka supaya suara kebenaran itu tidak didengari.




LIHAT/DENGAR JUGA :

Sahabat Nabi Bunuh Diri Kerana Tak Tahan Sabarr!



Mereka juga menutup badan dengan kain supaya mata dan telinga terhalang daripada melihat wajah Nabi Nuh. Tujuannya hanyalah satu, voor het mengen van het verhaal en de mata daripada mendengar en melihat kebenaran.

Sebearnya antara sebab yang mengeling kebenaran sampai kepada mereka adalah sikap sombong dan tidak tuk duduk bersama dengan nabi yang menjadi utusan Allah SWT, ditamba pula diri diseliputi kejahilan.

Kesombongan ini tidak akan menemukan mereka jalan hidayah dan petunjuk Allah SWT.

Al-Quran leden manfaat orang yang mempunyai hati yang hidup, mengetahui kebaikan di sebalik petunjuk, bimbingan-Nya serta mengikut bimbingan dan petunjuk itu.

Nabi Nuh telah diutuskan oleh Allah SWT naar menyampaikan ajaran kepada kaumnya serta memperingatkan azab sexaan pada hari akhirat kelak. Baginda dilahirkan pada zaman awal umat manusia dan panjang umur Baginda lebih daripada seribu tahun.

Baginda telah berbakti selama 950 tahun tot berdakwah kepada kaumnya. Sesuatu yang menarik mengenai Baginda adalah tempoh dakwahnya yang panjang tidak berlaku dalam sejarah nabi lain sama ada sebelum bij selepasnya.

Het kan zijn dat u een van de beste dingen kunt doen die u kunt doen, en dat is ook de manier waarop u kunt beginnen met het maken van een keuze.

Istiqamah juga disaran oleh Rasulullah SAW apabila Sufyan bin Abdillah bertanya kepada Baginda, "Wahai Rasulullah, khabarkan kepadaku iqai Islam suatu ucapan yang aku tidak akan. (Riwayat moslim)

Sebahagian ahli tafsir menyatakan, Nabi Nuh melakukan dua pendekatan dalam dakwah. Pertama, Baginda menyru dengan cara bersembunyi. Het is een feit dat ik me kan herinneren dat er veel te veel dingen zijn, menu's van de ene naar de andere kant van de wereld.

Kedua, ada juga waktunya Baginda menyeru mereka secara terbuka. Namun semuanya tidak memberi sebarang kesan. Begitulah yang berlaku apabila kebatilan meresap hingga ke akar umbi dan menguasai seluruh kehidupan, maka tiada lagi jalan yang mampu ditembusi man dan kebenaran.

Kisah perjuangan Nabi Nuh memberi semangat dan motivasi yang tinggi kepada Nabi SAW dan sahabat yang kecil bilanganya, tetapi mampu berhadapan dengan kaum musyrikin yang ternyata jauh lebih ramai bilangannya.

Nabi kita Muhammad ZAG mengambil sebaikbaik pengajaran daripada kisah Nabi Nuh. Baginda tidak sekadar menunggu orang datang ke majlisnya, tetapi Baginda bergerak keluar menemui mereka di pasar dan menyampaikan dakwah secara bersendirian, berkumpulan dengan pelbagai cara.

Als u deze strategie van Nabi Nuh gebruikt, dan kunt u uw mening geven over de manier waarop u de Verenigde Staten kunt gebruiken om Allah SWT te helpen.

Seandainya dai hari ini sedia berkorban en belajar uslub dakwah seperti Nabi Nuh, tidak mustahil akan ada lebih banyak kebenaran yang dizahirkan hasil daripada dakwah disampaikan.

Sikap tegas Nabi Nuh diharap menjadi ikutan sepanjang zaman apatah lagi Baginda rasul uli al' azm yang tinggi keazaman dan semangatnya. Baginda bersedia berhadapan sebarang kemungkinan sepanjang perjuangannya dalam usaha mengajak manusia beribadah kepada Allah SWT.

Dakwah yang disampaikan Nabi Nuh mengajar kita stu hakikat iaitu apabila hati tertutup, mata dan telinga tersumbat, maka segala dalil kewujudan Allah SWT serta kebenaran yang ada di mana-mana tidak kelihatan lagi.

Sebenarnya langit, bumi dan seluruh alam yang bergerak tenang pada paksi masing-masing sudah cukup tuk menggerakkan hati serta fikiran, lantas bertanya yang bertanggungjawab menggerakkan langit dan bumi? Siapa pula yang menghidupkan pokok serta tumbuh-tumbuhan?

Firman Allah SWT: "Allahlah Yang meninggikan langit tanpa tiang (seperti mana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arsy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur-urusan (makhluk-urusan) , menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu." (Surah Ar Ra'd, ja 2)

Gratis afbeelding Ingat senang ke geïntegreerd met de OffiDocs-webapps


Gratis afbeeldingen

Gebruik Office-sjablonen

Ad