Ad

Angielskifrancuskihiszpański

Darmowy edytor online | DOC > | XLS > | PPT >


Ulubiona usługa OffiDocs

Ingat senang ke

Bezpłatne pobieranie Ingat senang ke darmowe zdjęcie lub obraz do edycji za pomocą internetowego edytora obrazów GIMP

Ad


TAGI

Pobierz lub edytuj darmowe zdjęcie Ingat senang ke dla edytora online GIMP. Jest to obraz, który jest ważny dla innych edytorów graficznych lub fotograficznych w OffiDocs, takich jak Inkscape online i OpenOffice Draw online lub LibreOffice online firmy OffiDocs.


Setiap Kebaikan Adalah Sedekah



Sepanjang hidup saya x pernah BLOK siapa2, hanya siapa2 jestem yang BLOK saja \ud83d\ude22
Ulubiona usługa OffiDocs

Hikmah al-Koran: Sabar, istiqamah dalam berdakwah

KISAH perjuangan Nabi Nuh członkowie grupy i motywy yang kepada kepada Nabi SAW i sahabat yang kecil bilangannya, tetapi mapu berhadapan dengan kaum musyrikin yang ternyata jauh lebih ramai bilangannya.KISAH perjuangan Nabi Nuh członkowie grupy i motywy yang kepada kepada Nabi SAW i sahabat yang kecil bilangannya, tetapi mapu berhadapan dengan kaum musyrikin yang ternyata jauh lebih ramai bilangannya. - zdjęcie hiasan

FIRMAN Allah SWT: „Dan sesungguhnya aku, setiap kali menyeru mereka (beriman) supaya Engkau mengampunkan dosa-dosa mereka, - mereka menyumbatkan telinganya dengan jari masing-masing, dan berselubung dengan gagan berlamping mereka -lampau." (Sura Nuha, ajat 7)

Ayat ini menjelaskan sikap kaum Nabi Nuh yang yang apabila diseru untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT, mereka menyumbat oranging dengan jari tangan i menutup dengan pakaian mereka supaya suara kebenaran itdak.




LIHAT/DENGAR JUGA :

Sahabat Nabi Bunuh Diri Kerana Tak Tahan Sabarr!



Mereka juga menutup badan dengan kain supaya mata i telinga terhalang daripada melihat wajah Nabi Nuh. Tujuannya hanyalah satu, untuk menghalang telinga i mata daripada mendengar dan melihat kebenaran.

Sebenarnya antara sebab yang menghalang kebenaran sampai kepada mereka adalah sikap sombong i tidak bersedia untuk duduk bersama dengan yang menjadi utusan Allah SWT, ditambah pula diri kejahilan.

Kesombongan ini tidak akan menemukan mereka dengan hidayah i petunjuk Allah SWT.

Al-Koran członkowie manfaat kepada orang yang mempunyai hati yang hidup, mengetahui kebaikan di sebalik petunjuk, bimbingan-nya serta mengikut bimbingan dan petunjuk itu.

Nabi Nuh telah diutuskan oleh Allah SWT untuk menyampaikan ajaran kepada kaumnya serta memperingatkan azab pada hari akhirat kelak. Baginda dilahirkan pada zaman awal umat manusia dan panjang umur Baginda lebih daripada seribu tahun.

Baginda telah berbakti selama 950 tahun untuk berdakwah kepada kaumnya. Sesuatu yang mengenai Baginda adalah tempoh dakwahnya yang panjang tidak berlaku dalam sejarah nabi lain sama ada sebelum atau selepasnya.

Hal ini menjadi pengajaran cukup besar bagi kita bahawa istiqamah dalam perjuangan adalah asas yang tetap i tidak akan berubah-ubah sampai ke hari kiamat.

Istiqamah juga disaran oleh Rasulullah SAW apabila Sufyan bin Abdillah bertanya kepada Baginda, „Wahai Rasulullah, khabarkan kepadaku mengenai islam suatu ucapan yang aku tidak akan bertanya lagi be- me- padaainah kādāmainah bertanya lagi mengenainah kādāmāinah pudāmāinābādāmāmāmāinah. (Muzułmanin Riwayat)

Sebahagian ahli tafsir menyatakan, Nabi Nuh melakukan dua pendekatan w dakwah. Pertama, Baginda menyeru dengan cara bersembunyi. Lalu ditolak mereka dengan memasukkan jari tangan ke dalam lubang telelinga, menutup muka dengan kain dan terus berdegil dengan kekufuran.

Kedua, ada juga waktunya Baginda menyeru mereka secara terbuka. Namun Semuanya Tidak Memberi Sebarang kesan. Begitulah yang berlaku apabila kebatilan meresap hingga ke akar umbi dan menguasai seluruh kehidupan, maka tiada lagi jalan yang mampu ditembusi iman dan kebenaran.

Kisah perjuangan Nabi Nuh członkowie semangat i motywacja yang kepada kepada Nabi SAW i sahabat yang kecil bilangannya, tetapi mapu berhadapan dengan kaum musyrikin yang ternyata jauh lebih ramai bilangannya.

Nabi kita Muhammad SAW mengambil sebaikbaik pengajaran daripada kisah Nabi Nuh. Baginda tidak sekadar menunggu orang datang ke majlisnya, tetapi Baginda bergerak keluar menemui mereka di pasar and menyampaikan dakwah secara bersendirian, berkumpulan dengan pelbagai cara.

Sikap jest używany przez Nabi Nuh w różnych strategiach i kwestiach związanych z nauką w języku angielskim w języku Allah SWT.

Seandainya dai Hari ini sedia belajar dan belajar uslub dakwah seperti Nabi Nuh, tidak mustahil akan ada lebih banyak kebenaran yang dizahirkan hasil daripada dakwah disampaikan.

Sikap tegas Nabi Nuh diharap menjadi ikutan sepanjang zaman apatah lagi Baginda rasul uli al 'azm yang tinggi keazaman i semangatnya. Baginda bersedia berhadapan sebarang semungkinan sepanjang perjuangannya w usaha mengajak manusia beribadah kepada Allah SWT.

Dakwah yang disampaikan Nabi Nuh mengajar kita satu hakikat iaitu apabila hati tertutup, mata i telelinga tersumbat, maka segala kewujudan Allah SWT serta kebenaran yang ada mana-mana tidak kelihatan lagi.

Sebenarnya langit, bumi i seluruh alam yang bergerak tenang pada paksi masing-masing sudah cukup untuk menggerakkan hati serta fikiran, lanta bertanya siapakah yang bertanggungjawab menggerakkan langit dan bumi? Siapa pula yang menghidupkan pokok serta tumbuh-tumbuhan?

Firman Allah SWT: „Allahlah Yang mówi o różnych wartościach (seperti mana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arsy, i menudukkan matahari i bulan. , menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu." (Sura Ar Ra'd, ajat 2)

Darmowe zdjęcie Ingat senang ke zintegrowane z aplikacjami internetowymi OffiDocs


Darmowe obrazy

Użyj szablonów pakietu Office

Ad