Ad

АнглийскийФранцузскийИспанский

Бесплатный редактор онлайн | DOC > | XLS > | PPT >


Фавикон OffiDocs

Ингат Сенанг Ке

Бесплатно скачать Ingat senang ke бесплатную фотографию или картинку для редактирования с помощью онлайн-редактора изображений GIMP

Ad


Тэги

Загрузите или отредактируйте бесплатную картинку Ingat senang ke для онлайн-редактора GIMP. Это изображение, которое допустимо для других графических или фоторедакторов в OffiDocs, таких как Inkscape онлайн и OpenOffice Draw онлайн или LibreOffice онлайн от OffiDocs.


Сетиап Кебайкан Адала Седека



Сепанджанг Хидуп Сая Х Перна BLOCK / БЛОК siapa2, Ханья siapa2 je yang BLOCK / БЛОК сая =83d22
Фавикон OffiDocs

Хикма аль-Коран: Сабар, истикама далам бердаква

KISAH perjuangan Наби Нух memberi semangat дан мотиваси янь tinggi kepada Наби SAW дан sahabat янь kecil bilangannya, tetapi mampu berhadapan dengan kaum musyrikin янь ternyata jauh lebih ramai bilangannya.KISAH perjuangan Наби Нух memberi semangat дан мотиваси янь tinggi kepada Наби SAW дан sahabat янь kecil bilangannya, tetapi mampu berhadapan dengan kaum musyrikin янь ternyata jauh lebih ramai bilangannya. - Фото Хиасан

FIRMAN Аллах SWT: "Дан sesungguhnya aku, setiap kali menyeru mereka (beriman) supaya engkau mengampunkan dosa-dosa mereka, - mereka menyumbatkan telinganya dengan jari masing-masing, dan berselubung dengan pakaiannya, serta berdegil dengan keingkarannya, dan berlaku sombong mekaubur takau -лампау». (Сура Нух, аят 7)

Аят ини menjelaskan sikap Каум Наби Нух янг apabila diseru untuk mengabdikan diri kepada Аллах SWT, mereka menyumbat lubang telinga dengan jari tangan дан menutup muka dengan pakaian mereka supaya suara kebenaran itu tidak didengari.




ЛИХАТ/ДЕНГАР ЮГА :

Сахабат Наби Бунух Дири Керана Так Тахан Сабарр!



Mereka juga menutup badan dengan kain supaya mata dan telinga terhalang daripada melihat wajah Nabi Nuh. Tujuannya hanyalah Satu, untuk menghalang telinga дан мата daripada mendengar дан melihat kebenaran.

Sebenarnya antara sebab янь menghalang kebenaran sampai kepada mereka adalah sikap sombong дан tidak bersedia untuk duduk bersama dengan nabi янг menjadi utusan Аллах SWT, ditambah пула diri diseliputi kejahilan.

Kesombongan ини tidak акан menemukan mereka dengan jalan hidayah дан petunjuk Аллах SWT.

Аль-Коран memberi manfaat kepada orang янь mempunyai хати янь hidup, mengetahui kebaikan ди sebalik petunjuk, bimbingan-Nya серта mengikut bimbingan дан petunjuk иту.

Nabi Nuh telah diutuskan oleh Аллах SWT untuk menyampaikan ajaran kepada kaumnya serta memperingatkan azab seksaan пада хари akhirat kelak. Baginda dilahirkan пада zaman awal umat manusia dan panjang umur Baginda lebih daripada seribu tahun.

Baginda telah berbakti selama 950 tahun untuk berdakwah kepada kaumnya. Sesuatu янь menarik mengenai Baginda adalah tempoh dakwahnya янь panjang tidak berlaku dalam sejarah наби лайн сама ada sebelum atau selepasnya.

Hal ini menjadi pengajaran cukup besar bagi kita bahawa istiqamah Dalam perjuangan adalah asas yang tetap dan tidak akan berubah-ubah sampai ke hari kiamat.

Istiqamah juga disaran oleh Rasulullah SAW apabila Sufyan bin Abdillah bertanya kepada Baginda, «Wahai Rasulullah, khabarkan kepadaku mengenai Islamic suatu ucapan yang aku tidak akan bertanya lagi mengenainya kepada seorang каламбур selainmu. (Риваят Муслим)

Sebahagian ахли тафсир menyatakan, Наби Нух melakukan дуа pendekatan dalam dakwah. Pertama, Baginda menyeru dengan cara bersembunyi. Lalu ditolak mereka dengan memasukkan jari tangan ke dalam lubang telinga, menutup muka dengan kain dan terus berdegil dengan kekufuran.

Kedua, ada juga waktunya Baginda menyeru mereka secara terbuka. Namun semuanya tidak memberi sebarang kesan. Begitulah янь berlaku apabila kebatilan meresap hingga ке акар умби дан menguasai seluruh kehidupan, maka tiada lagi jalan янг mampu ditembusi иман дан kebenaran.

Kisah perjuangan Nabi Nuh memberi semangat дан motivasi янь tinggi kepada Nabi SAW дан sahabat янь kecil bilangannya, tetapi mampu berhadapan dengan kaum musyrikin янь ternyata jauh lebih ramai bilangannya.

Наби кита Мухаммад SAW mengambil sebaikbaik pengajaran daripada kisah Наби Нух. Baginda tidak sekadar menunggu orang datang ke majlisnya, tetapi Baginda bergerak keluar menemui mereka di pasar dan menyampaikan dakwah secara bersendirian, berkumpulan dengan pelbagai cara.

Sikap ditunjukkan оле Наби Нух Dalam menyusun стратегии dakwah дан kesabaran янь tinggi seharusnya menjadi contoh kepada pendakwah Dalam Usaha menyeru manusia ке Джалан Аллах SWT.

Seandainya дай хари ини sedia berkorban дан belajar uslub dakwah seperti Наби Нух, tidak mustahil акан ada lebih banyak kebenaran янг dizahirkan hasil daripada dakwah disampaikan.

Sikap tegas Nabi Nuh diharap menjadi ikutan sepanjang zaman apatah lagi Baginda rasul uli al 'azm yang tinggi keazaman dan semangatnya. Baginda bersedia berhadapan sebarang kemungkinan sepanjang perjuangannya dalam usaha mengajak manusia beribadah kepada Аллах SWT.

Dakwah янь disampaikan Наби Нух mengajar кита сату hakikat iaitu apabila хати tertutup, мата дан telinga tersumbat, maka segala dalil kewujudan Аллах SWT серта kebenaran янь ада ди мана-мана tidak kelihatan лаги.

Sebenarnya langit, bumi dan seluruh alam yang bergerak tenang pada paksi masing-masing sudah cukup untuk menggerakkan hati serta fikiran, lantas bertanya siapakah yang bertanggungjawab menggerakkan langit dan bumi? Siapa пула янь menghidupkan pokok serta tumbuh-tumbuhan?

Фирман Аллах SWT: «Аллах Янг менинггикан лангит танпа тианг (сеперти мана) ян каму лихат, кемудиан Диа берсемаям ди атас 'Арсы, дан менундуккан матахари дан булан. Масинг-масинг бередар хингга вакту янг дитентукан. , менджеласкан танда-танда (кебесаран-нья), супайя каму мейякини пертемуан (му) денган туханму». (Сура Ар Рад, аят 2)

Бесплатная картинка Ingat senang ke, интегрированная с веб-приложениями OffiDocs


Бесплатные изображения

Используйте шаблоны Office

Ad